Ugrás a fő tartalomra

Alpok és Adria | 1. rész: tervezés, pakolás, utazás

Egy rég vágyott útvonalat sikerült végre teljesítenem, az Alpok-Adria kerékpáros túraútvonalat.


Tervezés

Korábban többször olvastam erről a túraútvonalról és már a korábbi években is terveztem teljesíteni ezt a túraútvonalat, de eddig még nem sikerült különböző okok miatt. Először most is másfelé szerettem volna tekeregni (Spanyolország volt a célpont), de a távolságok és a rászánni kívánt rövidebb idő miatt mást kerestem. Mivel úgyis hírhedt az osztrák kerékpáros infrastruktúra, ezért adta magát, hogy ide menjek „csak” a szomszédba.

A teljes útvonal Salzburgból indul és Grado-ig tart, melyet nem szerettem volna csonkán teljesíteni. Mivel egyedül terveztem az utat, ezért mindenképpen valamilyen közösségi közlekedést kerestem. Salzburgig nem lett volna probléma, gyakorlatilag óránként mennek Railjet vonatok kerékpárszállítással és ha időben megveszem, akkor nagyon kedvezményes árú jegyekhez hozzá lehettet volna jutni. A visszaút már sokkal érdekesebb volt, mert Grado-ig mindenképpen el akartam menni, viszont ott nincs vonatközlekedés, tehát vagy visszafelé (Udine) vagy tovább (Trieszt, Koper) kellett volna menni. Ez nem is lett volna baj, de csak több átszállással és elég hosszú utazási idővel tudtam volna csak visszajutni Budapestre. Koper-ből lett volna egy közvetlen járat Budapestre, azonban azon nem lehetett kerékpárt szállítani Erre a MÁV telefonos ügyfélszolgálatánál külön rá is kérdeztem. Egyébként a Grado-ból (vagy környékéről) kerékpárral történő hazavonatozásra nem csak a MÁV, hanem az ÖBB alkalmazásait is kipróbáltam, hogy akad-e valami jó járatkapcsolat, de nem jártam sikerrel.

Mivel egyszerűen a Google Térképen és próbáltam közösségi közlekedést találni, ezért szembe jött ott velem a Flixbus. Korábban már hallottam róla és azt is, hogy kerékpárt is tudnak szállítani. Így hát elkezdtem jobban belemélyedni a Flixbus menetrendjébe és járat keresőjébe. Találtam is olyan járatokat az oda- és visszaútra, amik éjszaka közlekedtek és kerékpár szállításra is volt lehetőség. Gondoltam (akkor még), hogy az éjszakai járat pont jó lesz, mert akkor így nyerek min. kétszer fél napot az utazással. Valamennyit csak fogok tudni aludni a buszon… Így teljes napjaim maradnak a túrázásra.

Mindenképpen közvetlen járatot szerettem volna, mert pláne éjszaka átszállogatni nem szerettem volna. Salzburgig természetesen volt közvetlen járat, ami kicsit hosszabb volt, mintha vonattal mentem volna, de az éjszakai utazás miatt maradtam a Flixbus-nál. Grado-ból nem volt viszont közvetlen járat Budapestre csak legközelebb Udine-ből. Sajnos Triesztből, illetve Koper-ből nem volt közvetlen járat – így nem kellett volna ugyanazon az útvonalon kétszer menjek – úgyhogy kénytelen voltam Udine-ből foglalni a visszautat.

A hivatalos túraútvonal 400-450 km körül van. Ilyen hosszú túrautam még nem volt, ezért nem tudtam, hogy fogom bírni. Azt viszont tudtam, hogy átlagosan napi 80 km-t szinte bármilyen körülmények között meg fogok tudni tenni, így 5 teljes napot szántam a túrára. Úgy voltam vele, ha bármi probléma mégis közbe jönne és megcsúsznék időben, akkor legfeljebb nem megyek le Grado-ig, hanem Udine-ben maradok. (de szerencsére nem volt erre szükség, sőt…)

Le is foglaltam egy kedd esti és egy vasárnap esti járatot, így az időpont is lefixálásra került.

Pakolás

Már megvolt a szokásos checklistem a többnapos kerékpártúrára, úgyhogy csak elő kellett venni. Alapvetően kempingben terveztem az éjszakáimat leginkább az áramvétel és a vizesblokk miatt, de úgy készültem, hogy ha a helyzet úgy hozza, akkor vadkemping is simán beleférhet. Volt tehát sátor, matrac, hálózsák, illetve az alap főzési eszközök. Így már alapból nem volt kicsi a csomagom.

Bár alapvetően jó időt jósoltak, de mégiscsak az Alpokon megyek keresztül, ezért néhány melegebb ruhadarab és az esőnadrág-esőkabát is bekerült a csomagba.

Így a végére a szokásos elöl két kis túratáska, hátul nagy 3 részes túratáska, plusz sátor és matrac felgumipókozva összeállítást sikerült elérni, ami ugye nem kevés… :) és persze hagyományos trekkinggel (nem e-bikekal) :D

0. nap: Utazás

A busz este 11-kor indult az Etele téri buszpályaudvarról. Nem akartam kicentizni az utat, ezért időben indultam otthonról. Inkább várok ott, de nem maradhatok le róla :) Murphy törvénye, hogy mindig ilyenkor jöhet pl. egy defekt. De én kijátszom Murphyt, így egyszerűen előbb indultam :) Természetesen simán ott voltam időben, várhattam 1 órát a busz indulásáig, de sebaj.

Meg is érkezett a busz 11 körül, azonban nem volt rajta kerékpárszállító hátul. A sofőrök elmondása szerint sajnos más buszt kaptak ma (a tegnapin volt és szokott is lenni). Így a bringát a csomagtérbe kellett berakni két másik bringára. Mondhatni eléggé aggódtam – még az utazás alatt is -, mert ha valami komolyabb történik vele, akkor azzal kezdhetem az első napomat, hogy viszem szervizbe.

Az utazástól azt vártam, hogy úgyis biztos álmos leszek, így fogok tudni aludni bármi is legyen, de nem így lett. A leghátsó sorban ültem, ahol nem lehett dönteni az ülést, illetve az 5 ülésből 4-en ültünk. Nem igazán volt kényelmes az ülés és nem nagyon tudtam jól elhelyezkedni. Így csak próbáltam pihenni. A határnál megállt a busz, minden villanya fel, okmány ellenőrzés. Itt aztán jól kiverték a kevés álmot is az ember szeméből. A következő megálló Bécsben volt. Itt megint villany fel, de legalább a mellettem ülő hölgy leszállt, illetve még egy lány leült, így le tudtam venni a cipőmet és már fel tudtam tenni a lábamat az ülésekre. Ahogy kiértünk Bécsből és felértünk az autópályára, sikerült végre elaludnom…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Isztria - Újratervezés, újratervezés...

Van az úgy, hogy az előzetes terv napról-napra módosul. Végül egy nagyon más útvonalon érsz célba, de az élmény akkor is a Tiéd...

Alpok és Adria | 5. rész: Gemona - Udine - Grado

4. nap: Gemona - Udine - Grado (2022.07.23) Egész éjszaka és még reggel is érződött az erdőtűz füstje. Következő este Gradoban csapott meg durván a füst, amikor az összecsomagolt sátrat újra kinyitottam.

Alpok és Adria | 6. rész: Grado - Udine - hazaút

5-6. nap: Grado - Udine - hazaút (2022.07.24-25) Sem az éjszakai lefekvéskor, sem a reggeli felkeléskor nem volt szél, csak az éjszaka közepén, de akkor nagyon. Többször felébredtem rá, de összességében azért ki tudtam pihenni az előző nap fáradalmait.