Ugrás a fő tartalomra

Alpok és Adria | Összefoglaló

A "száraz" beszámoló után jöjjenek a túra adatok és a konklúzió...

Útvonal

Napi távok

A budapesti bringázásokkal együtt a túra összesen 500 km letekerését igényelte. A begyűjtött szintemelkedés sem volt kevés, de minden méterét megérte.

Útminőség

Alapvetően jó minőségű aszfalt utakon, illetve kerékpárutakon haladtam. Ami jobban megviselt, az a Dráva menti, illetve a Ponte és Carnia közötti murvás utak. Én trekkinggel voltam, de országútival is simán teljesíthető szerintem az útvonal.

Költségvetés

Mivel kicsit Excel mániás vagyok, ezért nem maradhat ki a költségvetés. Egyébként is úgy gondolom, hogy kell a kontroll a költések felett.

Mivel bizonyos költségek HUF-ban, bizonyosak pedig EUR-ban merültek fel, ezért mindkettőt tartalmazza a táblázat. Nyilván egyikből átszámolva a másikat. Ahol nem volt konkrét átváltási árfolyam, ott egy aktuális kb. árfolyamot alkalmaztam.

Úgy gondolom, hogy a napi 16 ezer Ft-os átlag költség ennyi élménnyel párosulva egyáltalán nem sok. Bár az utazási költség nem volt kevés, de egy hosszabb időtartamú túra a napi átlagot lejjebb húzta volna.

A szállás költség átlagosan napi 6 ezer Ft-os összege sem túl sok, de ezt azért lehetett volna csökkenteni (legalább részben) vadkempingezéssel. Majd legközelebb...

Az egyéb költségek sem elhanyagolhatóak. Lehetett volna minimálisra venni. De új helyen megkíván az ember új dolgokat, amiket ki kell próbálni :)

Csomagok

A következő csomagokat vittem magammal: 2 db 10 literes első + 1 db 60 literes hátsó túratáska + 1 db kormánytáska + sátor + matrac.

Nagyon törekedtem, hogy csak a legszükségesebbeket vigyem, de így sem lett kevés a csomag. Mivel az Alpokon keresztül jöttem, ezért fel kellett készüljek a - ha nem is hideg, de legalábbis - hűvösebb időre is, így kellett egy hosszú nadrág és egy felső is. Az esőre is számítani lehet, így esőnadrág és az esőkabát is benne volt a csomagban.

Önmagában a sátrazás csomagigénye elég nagy: sátor, matrac, hálózsák. Csak hogy a nagyobb dolgokat soroljam. Ezen nem igazán lehet spórolni. Lehet persze ultrakönnyű sátrat, matracot és hálózsákot is venni jó pénzért, de az a néhány 10 deka súlynyereség gördülő tömegben szinte semmit nem jelentene, de legalább sokkal több pénzbe kerülne.

Alap szerszámok, pótbelső, pumpa nyilván kellenek. Ezek nélkül nem érdemes elindulni. Műszaki probléma bármikor jelentkezhet és Murphy törvénye szerint ez pont akkor fog előjönni, mikor nem kellene. Nekem ezúttal szerencsém volt...

A csomagnak egy szemmel jól látható része a főzéshez szükséges eszközök: kempingfőző, edények, evőeszközök, kávéfőző. Ez is hozzájárul a költségcsökkentéshez. És még ilyen forróságban is jól esik este egy forró bögre leves. A kávé szükségességét pedig nem is ecsetelném :)

Valamennyi étel és víz mindig kell legyen a csomagban, így ha kemping helyett mégis vadkemping mellett döntenék, akkor bárhol tábort tudok verni, nem kell a "túlélésen" aggódjak.

Nem tudom, hogy a mostanában divatos bikepacking-nél hogyan tudnak olyan kevés csomaggal útnak indulni. Utólag visszagondolva sem tudnék kidobni semmit jószívvel a csomagjaim közül.

Kempingek és vadkempingek

Bár nem idegen tőlem a vadkempingezés, de most inkább a kempingeket céloztam meg, hogy csomagos túrázásban így szerezzek kicsit több rutint. Az esti friss meleg zuhany rengeteget számít komfortban és az akkuk töltésére is gondolva így gondoltam egyszerűbbnek, kényelmesebbnek. És bár nem terveztem vadkempinget, ezért figyeltem a lehetőségeket.

Alapvetően az osztrák oldalon sokkal rendezettebbek a területek, mint az olasz oldalon, így az az érzése az embernek, hogy bármikor jöhet a gazda, hogy megint csináljon valamit. Ráadásul annyira kihasználnak minden területet, hogy nem igazán marad hely, ahol jól el lehetne bújni. Az olasz oldalon szerintem jóval könnyebb olyan helyet találni, ahol meg lehet húzni magunkat 1-1 éjszakára.

Na de mégis néhány szakasz, ahol szerintem jó eséllyel lehet vadkempingezős helyet találni: Villach és a határ között, Gemona és Grado között (nyilván a lakott területen kívül). Általánosságban pedig az útról letérve a hegyek lábánál, ahol már nincs művelt terület.

Utazás

Sajnos sem az oda, sem a visszaút nem volt valami fényes a Flixbus-szal (részletek a beszámolókban). Nagyon megörültem mikor rátaláltam ezekre a járatokra és nagy reményekkel vártam, hogy milyen lesz. Sokat gondolkodtam azon, hogy végülis miért nem olyanra sikerült az út amilyenre gondoltam...

Az odaút kerékpár szállítási módszere (a busz csomagterében) teljesen elbizonytalanított, hogy a jövőben a Flixbus-t válasszam-e. Ennyi erővel szinte stoppolhatnék is és majd felkerül valahová a bringám :) Maradok inkább a vonatnál ilyen távolságok esetén.

Az éjszakai alvás nem igazán jött össze, pihenni alig tudtam. A megállóknál (nyilván) mindig felkapcsolják a lámpát, tehát még ha aludtál is előtte, jó eséllyel felébredsz. Utána meg már nem igazán alszol vissza. Így a jövőben inkább több időt szánok az útra és maradok a nappali járatoknál. Az alvással pedig fekvő helyzetben fogok próbálkozni.

Képek

Az összes kép itt tekinthető meg.

Videók

A túra összes elkészült videója ezen a Youtube lejátszási listán nézhető meg.

Beszámolók

Alpok és Adria | 1. rész: tervezés, pakolás, utazás

Alpok és Adria | 2. rész: Salzburg – Bad Hofgastein

Alpok és Adria | 4. rész: Villach - Tarvisio - millenniumi vasútvonal - Gemona

Alpok és Adria | 6. rész: Grado - Udine - hazaút


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Isztria - Újratervezés, újratervezés...

Van az úgy, hogy az előzetes terv napról-napra módosul. Végül egy nagyon más útvonalon érsz célba, de az élmény akkor is a Tiéd...

Irány a Kékes

Egy régi tervemet sikerült végre megvalósítanom. Megmásztam bringával a Kékest, Magyarország legmagasabb csúcsát.

Alpok és Adria | 5. rész: Gemona - Udine - Grado

4. nap: Gemona - Udine - Grado (2022.07.23) Egész éjszaka és még reggel is érződött az erdőtűz füstje. Következő este Gradoban csapott meg durván a füst, amikor az összecsomagolt sátrat újra kinyitottam.